Partner serwisu
Biznes i przemysł

Boeing. Gigantyczne zwolnienia! Kolejne opóźnienie B777X

Dalej Wstecz
Data publikacji:
14-10-2024
Ostatnia modyfikacja:
14-10-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Boeing. Gigantyczne zwolnienia! Kolejne opóźnienie B777X
fot. Boeing MediaBoeing 767F po 2027 roku przestanie być produkowany
Strajk mechaników w Boeingu dalej trwa. Producent oskarża pracowników „o brak dobrej wiary” w negocjacjach nowego układu zbiorowego pracy, a nowy prezes, który miał uzdrowić koncern, zapowiada zwolnienie aż 17 tys. pracowników fabryk samolotów. Kolejny raz opóźniona została dostawa pierwszego B777X.

Lotniczy koncern ze Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej przeżywa najgorszy okres w swojej historii. Doskonałość Boeinga jest już tylko wspomnieniem, gdyż producent nawarzył piwa, którego nie chce do końca wypić, a styczniowy „incydent” tylko unaocznił skalę zaniedbań na przestrzeni ostatnich lat. Dla producenta ważniejszy był zysk, a nie bezpieczeństwo, które jest kluczowe w lotniczym przemyśle.

Dave’a Calhouna na stanowisku dyrektora generalnego Boeinga zastąpił Robert Ortberg, którego głównym zadaniem jest wyprowadzenie koncernu z kryzysu. Porządki „nowej miotły” postępują wolno, a amerykański branżowy weteran nie może zakwalifikować pierwszych tygodni w Boeingu do dobrych, gdyż strajkować zaczęli pracownicy mechaniczni fabryk w fabrykach z zachodnich Stanów.

Od pracy powstrzymuje się 33 tys. osób, czego efektem jest zwolnienie a nawet wstrzymanie produkcji nowych z serii B737 MAX (jednego MAX-a później otrzyma LOT), B767, i B777. Dwie oferty Boeinga związki zawodowe odrzuciły, wskazując na brak zaangażowania merytorycznego zarządu firmy i pochylenia się na ważnymi dla pracowników kwestami, takimi jak warunki płacy i świadczeń. Konflikt jest na tyle duży, że amerykański sekretarz ds. transportu jasno oświadczył, że „porozumienie już powinno zostać zawarte”.

Boeing zarzuca strajkującym „brak dobrej wiary” i „nieuczciwe praktyki” przy stole negocjacyjnym. Co więcej, nowy dyrektor generalny zapowiada gigantyczną redukcję zatrudnienia. Pracę może stracić nawet 17 tys. osób, które pracują na co dzień przy produkcji nowych samolotów. – Musimy mieć jasne spojrzenie na zadania, przed którymi stoimy i realistycznie oceniać czas niezbędny do ożywienia. Musimy też skupić zasoby na osiąganiu wyników i innowacjach w obszarach, które są kluczowe dla tego, kim jesteśmy, zamiast rozpraszać się na zbyt wiele celów, co często może skutkować słabymi wynikami i niedoinwestowaniem – powiedział, cytowany przez „The Seattle Times”, Kelly Ortberg.

Ograniczenie mocy przerobowych o 10 proc. ma być motywowane potrzebą dostosowania się do sytuacji finansowej. Każdy dzień strajku kosztuje Boeinga ponad 100 mln dolarów, choć agencja ratingowa uważa, że jest on dziesięć razy wyższy, a starta tylko za ostatni kwartał wyniosła ponad pięć mld dolarów. Dług producenta to już ponad 60 mld dolarów, czego negatywnym efektem będzie obniżenie ratingu i utrata zdolności kredytowych.

Strajk, rosnący koszty stałe i dług, sprawiły, że Boeing odłożył w czasie (kolejny już raz) dostawę pierwszego B777X. Szerokokadłubowiec nowej generacji swój debiut w komercyjnych liniach lotniczych powinien odbyć dopiero w 2026 roku. – Chociaż nasza firma stoi przed krótkoterminowymi wyzwaniami, podejmujemy ważne decyzje strategiczne dotyczące przyszłości i mamy jasny pogląd na pracę, którą musimy wykonać – stwierdził Ortberg, który zapowiedział również, że w okolicach 2027 roku należy spodziewać się zakończenia produkcji boeinga 767F. Data uzależniona jest od realizacji dostaw dla dwóch gigantów logistycznych. FedEx oczekuje na dwanaście szerokokadłubowców tej wersji, natomiast flota UPS w najbliższych latach powiększy się o siedemnaście frachtowców amerykańskiego producenta.    
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Pierwszy BBJ KlasJeta zadebiutuje na początku 2025 r.

Biznes i przemysł

Pierwszy BBJ KlasJeta zadebiutuje na początku 2025 r.

Piotr Bożyk 13 października 2024

BA odwołają setki lotów z powodu problemów z silnikami w B787

Pasażer i linie lotnicze

Mandarin Airlines zamawiają kolejnego ATR-a 72-600

Biznes i przemysł

Mandarin Airlines zamawiają kolejnego ATR-a 72-600

Piotr Bożyk 12 października 2024

Zobacz również:

Boeing: Wadliwość systemu MCAS. Sygnały zignorowane

Biznes i przemysł

Boeing: Wadliwość systemu MCAS. Sygnały zignorowane

Mateusz Kieruzal 13 października 2024

Boeing: Spadek dostaw we wrześniu. Październik będzie jeszcze gorszy

Biznes i przemysł

Strajk Boeinga wpływa na LOT

Biznes i przemysł

Strajk Boeinga wpływa na LOT

Mateusz Kieruzal 04 października 2024

Pozostałe z wątku:

Pierwszy BBJ KlasJeta zadebiutuje na początku 2025 r.

Biznes i przemysł

Pierwszy BBJ KlasJeta zadebiutuje na początku 2025 r.

Piotr Bożyk 13 października 2024

BA odwołają setki lotów z powodu problemów z silnikami w B787

Pasażer i linie lotnicze

Mandarin Airlines zamawiają kolejnego ATR-a 72-600

Biznes i przemysł

Mandarin Airlines zamawiają kolejnego ATR-a 72-600

Piotr Bożyk 12 października 2024

Zobacz również:

Boeing: Wadliwość systemu MCAS. Sygnały zignorowane

Biznes i przemysł

Boeing: Wadliwość systemu MCAS. Sygnały zignorowane

Mateusz Kieruzal 13 października 2024

Boeing: Spadek dostaw we wrześniu. Październik będzie jeszcze gorszy

Biznes i przemysł

Strajk Boeinga wpływa na LOT

Biznes i przemysł

Strajk Boeinga wpływa na LOT

Mateusz Kieruzal 04 października 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5